dimecres, 13 de maig del 2020

DIMECRES 13 DE MAIG

BON DIA!! =)

Com varen anar les sessions d'anglès i música d'ahir? ja sabem que us agraden molt i que trobeu a faltar a na Mar i na Peligros, també elles a vosaltres! Avui ens toca tornar a l'ambient de Divermates però no per practicar números sinó mesures! Us enrecordeu d'aquella activitat que vàrem fer unes setmanes enrere en les quals aproximàvem als infants a la longitud dels objectes mitjançant les seves mans i peus com a unitat de mesura? Doncs avui anem a descobrir el pes a través d'una balança feta amb materials que podem trobar a casa, com aquestes que veieu a les imatges.

Font: deceptivelyeducational

Font: crianzaenverde

Per a fer-la només necessitareu els següents materials:
  • Un penjador de roba.
  • Corda.
  • 2 recipients iguals (gots de plàstic o cartró, carmanyoles, el cul d'una ampolla, tests, cubs de platja ...). 
Però per facilitar-vos encara més la tasca us deixem aquest vídeo-tutorial en el qual podeu veure pas a pas quin és el procés a seguir per fer la vostra balança.


Ara que ja la teniu fabricada és el moment de posar-la en marxa! En primer lloc, us proposem que la faceu servir per a pesar objectes iguals (taps, caniques, monedes, pinces de la roba, culleres o forquilles, etc.) jugant només amb les quantitats a un o a l'altre costat de la balança. En aquest cas, és bastant intuïtiu per als petits i petites veure que quan tenen més objectes en un dels extrems la balança s'inclina cap a aquell costat, és a dir, poden arribar a la conclusió que "pesa més perquè hi ha més" i a més, aconsegueixen equilibrar fàcilment la balança igualant el nombre d'objectes al dos costats.

Font: aprendeconalas

Una vegada experimentada aquesta primera fase, podem anar una miqueta més enllà i començar a pesar objectes de diferents mides i materials. En aquest moment, la idea intuïtiva de que dos objectes pesen més que un no funciona ja que dependrà del seu material, per exemple: un cotxe de plàstic pot ser més gran però pesar menys que un més petit fet de metall. És aquí quan els infants començaran a jugar amb l'assaig-error per equilibrar la seva balança i és un moment molt interessant en el qual poden passar una bona estona provant amb tot allò que trobin a casa i, de manera inconscient, treure conclusions. De segur que es sorprendran descobrint que objectes més grans no pesen necessàriament més que els petits o que dos objectes de la mateixa mida (si són de materials diferents) tampoc pesen necessàriament el mateix.

Font: filthwizardry

Tot i que són petits per arribar a conclusions exactes que els permeti predir el resultat abans de la proba, us proposem que li demaneu als vostres fills o filles que agafin dos objectes que tinguin per casa i que càpiguen als recipients de la vostra balança. Després, per tal de treballar l'estimació amb ells i elles, poden fer servir les seves mans com a balança, posant un objecte a cada mà i intentant esbrinar quin dels dos pesa més que l'altre, creant així les seves pròpies hipòtesis. Seguidament, podeu comprovar el resultat a la balança i reflexionar sobre aquest. Finalment, aquí us deixem una feineta per a que, qui vulgui, pugui acomodar allò que ha après durant l'activitat plasmant-lo en un paper. Es tracta d'intentar copiar o repassar les paraules dels dos objectes emprats i dibuixar-los a la balança segons si pesa més o menys.


Volem ressaltar que amb aquesta activitat l'objectiu és aproximar als infants a aspectes relacionats amb el pes dels materials i el seu volum (no sempre el mateix volum indica igual pes). Parlem d'aproximació, són conceptes molt abstractes que s'han d'anar descobrint amb l'experimentació i l'anomenat assaig-error. És per això que volem tranquil·litzar-vos, no pretenem que adquireixin el concepte de pes amb una simple activitat, es tracta de deixar el material al seu abast i que mitjançant l'experimentació lliure vagin desenvolupant el seu raonament per a poder construir més endavant la lògica de les mesures. Pot ser una bona idea incloure aquest nou material al seu raconet de joc simbòlic, allà on tinguin una cuineta o supermercat, per exemple.

Fins aquí l'activitat, esperem les vostres fotos durant el dia :)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada